Projektowana nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym 2025

„Wyniki badań europejskiego projektu Baseline przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego pokazują, że aż 79 proc. polskich kierowców przekracza limity dozwolonych prędkości poza obszarem zabudowanym”.

Zapewne.. Przy czym są to wszelkie przekroczenia, zarówno te o 15 km/h, jak i te o 100 km/h (a nierzadko nawet więcej). Istotniejszą z punktu widzenia polityki prawnokarnej kwestię stanowi, jaki procentowy udział stanowią przekroczenia prędkości, w których sprawca ewidentnie nie liczy się z prawami fizyki,  jest recydywistą albo kierowcą już pozbawionym prawa jazdy.

Bez takiej analizy uznać trzeba, że po raz kolejny patologiczne zachowania grupy odklejonych od rzeczywistości spowodowały populistyczną reakcję legislacyjną, która dotknie wszystkich (a przy okazji podreperuje niektóre budżety). Zobaczymy, jakie będą efekty; przypuszczalnie dotkną z całą surowością głównie sprawców przypadkowych, natomiast recydywiści będą nadal jeździć – z prawem jazdy, czy bez – to dla ich ofiar (zwłaszcza tych śmiertelnych) nie ma żadnego znaczenia. Statystyki pozbawionych prawa jazdy i nadal jeżdżących powinny dać do myślenia ustawodawcy więcej, niż procentowy wskaźnik wszystkich przekroczeń prędkości…


Nowe przepisy dla kierowców jeszcze w 2025 roku. Utrata prawa jazdy szybciej niż dotąd. Michał Kaźmierczak, Gazeta Prawna, 07-09-2025.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *