Corpo Aereo Italiano – włoski korpus powietrzny u boku Luftwaffe
23 listopada 1940 r. miał miejsce jeden z ostatnich nalotów włoskiego lotnictwa na Wielką Brytanię. Zadecydowały o nich bardziej względy polityczne niż militarne – jak się wydaje Mussolini chciał uchodzić za równorzędnego uczestnika wojny z Wielką Brytanią. Włoski Corpo Aereo Italiano pod dowództwem gen. Rino Corso Fougiera zaczął więc działania przeciwko Anglii startując z niemieckich lotnisk w Belgii od października 1940 r. – bez większych sukcesów i przy znacznych stratach w sprzęcie oraz personelu. Pozostałości korpusu odwołano w większości w styczniu 1941 r. w związku katastrofalną sytuacją sił włoskich w Grecji i Afryce.
#OnThisDay in 1940 : Margate and Folkestone were attacked by the Italian Air Force, who played a small and rather insignificant part in the Battle of Britain. These raids only served to emphasise the deficiencies of the Italian aircraft and they were soon withdrawn. pic.twitter.com/IXUIbumJbF
— RAF Museum (@RAFMUSEUM) November 23, 2020
Fiat CR-42 Falco w muzeum Royal Air Force w Hendon
Dziś pamiątką działań bojowych Regia Aeronautica nad Anglią jest eksponat muzeum RAF – doskonale zachowany dwupłatowy myśliwiec Fiat CR-42 Falco (egzemplarz prezentowany w tweecie powyżej). Włosi utracili ten samolot wskutek awarii silnika i przymusowego lądowania na angielskiej plaży w listopadzie 1940 r. Pilot – sierżant Pietro Salvadori dostał się do niewoli brytyjskiej. Jeniec zniósł ten fakt z godnością, okazując zadowolenie z zakończenia swojego udziału w wojnie i wyjaśniając w czasie przesłuchania, że był niezadowolony z włoskich oficerów, a nadto nie odpowiadały mu warunki prowadzenia wojny: pogoda na belgijskich lotniskach, towarzystwo Niemców i ich jedzenie…