Tego dnia w 1666 roku



3 czerwca 1666 r. w Cieśninie Kaletańskiej angielski wiceadmirał Sir George Ayscue (1616-1672) poddał Holendrom swój flagowy okręt HMS „Royal Prince”.

Bitwa czterodniowa w Cieśninie Kaletańskiej w trakcie II wojny angielsko-holenderskiej (1665-1667) uznawana jest za najdłuższą bitwę morską  w historii. W trzecim dniu bitwy HMS „Royal Prince”, 92 działowy okręt liniowy 1 klasy, będący flagowym okrętem dowódcy angielskiej eskadry wiceadmirała George’a Ayscue osiadł na mieliźnie Galloper Sand.

Willem van de Velde (II) - De verovering van het Engelse admiraalschip de 'Royal Prince'

Kapitulacja flagowego okrętu wiceadmirała George’a Ayscue HMS „Royal Prince”. Bitwa czterodniowa w Cieśninie Kaletańskiej, 3 czerwca 1666 r.

Willem van de Velde Młodszy. Olej na płótnie. Pomiędzy 1666-1670.

Domena publiczna, via Wikimedia Commons

Lely George Ayscue

Sir George Ayscue.
Peter Lely. Olej na płótnie. Pomiędzy 1665-1666. Obraz z kolekcji The Flagmen of Lowestoft.
Domena publiczna,
via Wikimedia Commons

Załoga HMS „Royal Prince” otoczona przez zbliżające się holenderskie okręty (w tym dwa brandery) spanikowała opuszczając flagę i wymuszając na dowódcy poddanie okrętu. Po wzięciu do niewoli angielskiej załogi Holendrzy na rozkaz samego admirała Michiela de Ruytera spalili HMS „Royal Prince” obawiając się, że opuszczony okręt zostanie odzyskany przez przeciwnika.

Resztę wojny wiceadmirał George Ayscue spędził uwięziony na zamku w Loevestein. Nieszczęśnik zyskał wątpliwą sławę jedynego angielskiego dowódcy morskiego tak wysokiej rangi, który dostał się do niewoli podczas bitwy. Z jego relacji wynikało, że zamierzał godnie wysadzić w powietrze swój okręt, aby nie dostał się w ręce Holendrów, jednak uniemożliwiła mu to własna załoga, która zapewne nie miała zamiaru uczestniczyć w tak bohaterskim czynie…

AKTUALIZACJA 03.06.2021 © ŁUKASZ SOBANIAK


AYSCUE, GEORGE. The Scotland, Scandinavia and Northern European Biographical Database (SSNE). University of St Andrews, November 2004.

Sir George Ayscue (d.1672). Three Decks – Warships in the Age of Sail

Prince Royal. Three Decks – Warships in the Age of Sail

INNE ROCZNICE WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W NAJBLIŻSZYCH DNIACH:

25 listopada 2008 r. w Krakowie dokonano ekshumacji zwłok generała Władysława Sikorskiego (1881-1943) - celem przeprowadzenia ich badań i oględzin w Zakładzie Medycyny Sądowej Collegium Medicum Uniwersytetu Jagielońskiego w ramach rozpoczętego w 2008 r. śledztwa Instytutu Pamięci Narodowej. Raport z przeprowadzonej sekcji (2009) wykluczył hipotezy o pozbawieniu życia generała już przed katastrofą w Gibraltarze. Stwierdzono, że śmierć Władysława Sikorskiego nastąpiła wskutek obrażeń wielonarządowych, typowych dla ofiar wypadków komunikacyjnych. Więcej…

27 listopada 1915 r. w Kodymie (obecnie Ukraina) urodził się Stanisław Skalski (1915-2004) - major pilot Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie i Wing Commander Royal Air Force, as myśliwski II wojny światowej. Więcej…

28 listopada 1794 r. w Mediolanie zmarł Cesare Bonesana markiz Beccaria (1738-1794) - włoski prawnik i pisarz, prekursor nowożytnego prawa karnego. Więcej…

29 listopada 1830 r. w Warszawie członkowie sprzysiężenia w Szkole Podchorążych Piechoty pod wodzą porucznika Piotra Wysockiego wystąpili przeciwko powszechnie znienawidzonemu wodzowi naczelnemu wojsk Królestwa Polskiego wielkiemu księciu Konstantemu Romanowowi (1779–1831). Spisek wojskowy doprowadził do opanowania stolicy, dając początek Powstaniu Listopadowemu.

30 listopada 1786 r. Wielki książę Toskanii (i przyszły cesarz) Leopold II Habsburg (1747-1792) wprowadza nową ustawę karną znaną jako Leopoldina, Jest to pierwszy pierwszy europejski kodeks, który znosi karę śmierci oraz wszelkie kary cielesne. Reforma była inspirowana dziełem markiza Cesare Beccarii (1738-1794) O przestępstwach i karach (1764).

30 listopada 1808 r. pod Somosierrą doszło do zwycięskiej szarży polskich szwoleżerów na pozycje armii hiszpańskiej, co pozwoliło otworzyć armii Napoleona drogę na Madryt. Wydarzenie to nie tylko dało początek romantycznej legendzie utrwalonej w malarstwie i literaturze, ale i przyczyniło się do ukucia nieco już skompromitowanego merytorycznie terminu "kozietulszczyzna" (od nazwiska dowódcy szwadronu Jana Kozietulskiego) oznaczającego rzekomo właściwą Polakom skłonność do brawury i osiągania mało znaczących zwycięstw kosztem ogromnych strat.

1 grudnia 1918 r. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego generał Stanisław Szeptycki wydał rozkaz nr 38, na mocy którego czerwono-biała szachownica stała się znakiem rozpoznawczym polskiego lotnictwa wojskowego. Szachownica w tym układzie pozostawała w użyciu aż do 1993 r., kiedy to wprowadzono nowy wzór znaku: z zamienioną kolejnością pól jako rzekomo bardziej poprawny heraldycznie.

WIĘCEJ WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W CIĄGU ROKU...