Tego dnia w 1666 roku



3 czerwca 1666 r. w Cieśninie Kaletańskiej angielski wiceadmirał Sir George Ayscue (1616-1672) poddał Holendrom swój flagowy okręt HMS „Royal Prince”.

Bitwa czterodniowa w Cieśninie Kaletańskiej w trakcie II wojny angielsko-holenderskiej (1665-1667) uznawana jest za najdłuższą bitwę morską  w historii. W trzecim dniu bitwy HMS „Royal Prince”, 92 działowy okręt liniowy 1 klasy, będący flagowym okrętem dowódcy angielskiej eskadry wiceadmirała George’a Ayscue osiadł na mieliźnie Galloper Sand.

Willem van de Velde (II) - De verovering van het Engelse admiraalschip de 'Royal Prince'

Kapitulacja flagowego okrętu wiceadmirała George’a Ayscue HMS „Royal Prince”. Bitwa czterodniowa w Cieśninie Kaletańskiej, 3 czerwca 1666 r.

Willem van de Velde Młodszy. Olej na płótnie. Pomiędzy 1666-1670.

Domena publiczna, via Wikimedia Commons

Lely George Ayscue

Sir George Ayscue.
Peter Lely. Olej na płótnie. Pomiędzy 1665-1666. Obraz z kolekcji The Flagmen of Lowestoft.
Domena publiczna,
via Wikimedia Commons

Załoga HMS „Royal Prince” otoczona przez zbliżające się holenderskie okręty (w tym dwa brandery) spanikowała opuszczając flagę i wymuszając na dowódcy poddanie okrętu. Po wzięciu do niewoli angielskiej załogi Holendrzy na rozkaz samego admirała Michiela de Ruytera spalili HMS „Royal Prince” obawiając się, że opuszczony okręt zostanie odzyskany przez przeciwnika.

Resztę wojny wiceadmirał George Ayscue spędził uwięziony na zamku w Loevestein. Nieszczęśnik zyskał wątpliwą sławę jedynego angielskiego dowódcy morskiego tak wysokiej rangi, który dostał się do niewoli podczas bitwy. Z jego relacji wynikało, że zamierzał godnie wysadzić w powietrze swój okręt, aby nie dostał się w ręce Holendrów, jednak uniemożliwiła mu to własna załoga, która zapewne nie miała zamiaru uczestniczyć w tak bohaterskim czynie…

AKTUALIZACJA 03.06.2021 © ŁUKASZ SOBANIAK


AYSCUE, GEORGE. The Scotland, Scandinavia and Northern European Biographical Database (SSNE). University of St Andrews, November 2004.

Sir George Ayscue (d.1672). Three Decks – Warships in the Age of Sail

Prince Royal. Three Decks – Warships in the Age of Sail

INNE ROCZNICE WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W NAJBLIŻSZYCH DNIACH:

28 kwietnia 1945 r. w Giulino di Mezzegra nad jeziorem Como komunistyczni partyzanci rozstrzelali Benito Mussoliniego (1883-1945) i Clarę Petacci (1912-1945), schwytanych w trakcie próby ucieczki z Mediolanu do Szwajcarii. Rozstrzelano także innych ujętych członków kierownictwa Włoskiej Republiki Socjalnej. Więcej…

29 kwietnia 1899 r. w Achères koło Paryża Camille Jenatzy (1868-1913) jako pierwszy na świecie przekroczył prędkość 100 km/h. Więcej…

30 kwietnia 1943 r. brytyjski kontrwywiad zrealizował kluczowy element operacji Mincemeat. Była to niezwykła i drobiazgowo opracowana akcja dezinformacyjna, która skutecznie odwróciła uwagę państw osi od planowanej alianckiej inwazji na Sycylię, a ponadto przyniosła aliantom wiele innych niezamierzonych korzyści. Więcej…

1 maja 1960 r. nad Swierdłowskiem (obecnie Jekaterynburg) na Uralu został zestrzelony samolot szpiegowski Lockheed U-2.  Maszynę pilotował kapitan Francis Gary Powers (1929-1977), wykonujący dla CIA i USAF zadanie fotograficznego rozpoznania powietrznego nad terytorium ZSRR (misja Grand Slam). Więcej…

2 maja 73 r. zakończyło się rzymskie oblężenie Masady, potężnej twierdzy nad Morzem Martwym. Żołnierze X Legionu pod wodzą Flawiusza Silwy wkroczyli do fortecy, której obrońcy dowodzeni przez Eleazara ben Jaira popełnili zbiorowe samobójstwo w obliczu nieuchronnej klęski. Upadek Masady zakończył powstanie przeciwko panowaniu rzymskiemu w Judei, zwane wojną żydowską (66-73 r.). Od czasów generała Mosze Dajana (1915-1981) Masada jest jednym z historycznych miejsc, w których żołnierze armii izraelskiej składają przysięgę.

WIĘCEJ WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W CIĄGU ROKU...