Tego dnia w 1895 roku



22 października 1895 r. w Paryżu na dworcu Montparnasse miał miejsce jeden z najbardziej znanych wypadków kolejowych.

Tego dnia pociąg ekspresowy z Granville do Paryża miał kilkuminutowe opóźnienie, które maszynista próbował nadrobić zwiększając prędkość. Wskutek tego wjechał na dworzec Montparnasse ze zbyt dużą prędkością. Jednocześnie z nieznanych przyczyn nie zadziałały hamulce w wagonach, a sama lokomotywa nie zdołała wyhamować składu.

Pociąg przejechał peron, zniszczył bufor na końcu toru i przebił przeszkloną ścianę dzielącą perony od hali dworcowej oraz zewnętrzną ścianę dworca. Następnie lokomotywa wypadła na znajdujący się poniżej poziomu peronów przystanek tramwajowy, zawieszając się tendrem na murze.

Wszystkie wagony pozostały na górnym poziomie dworca i żaden z pasażerów nie zginął. Niestety spadające kawałki muru dworca pozbawiły życia jedną osobę na ulicy – Panią Marie-Augustine Aguilard.

Katastrofa na dworcu Montparnasse w Paryżu. 22 października 1895 r.

Prawdopodobnie Studio Lévy & fils.

Domena publiczna, via Wikimedia Commons

Jak niemal zawsze katastrofę spowodowało skumulowanie się różnych niekorzystnych okoliczności. Ustalono, że oprócz wjazdu na dworzec ze zbyt dużą prędkością istotne znaczenie miało nie zadziałanie hamulców zespolonych oraz spóźnione użycie hamulca bezpieczeństwa.

Maszyniście za wjazd na stację z nadmierną prędkością wymierzono karę dwóch miesięcy więzienia i grzywnę 50 franków, natomiast kierownikowi pociągu grzywnę 25 franków – gdyż zbyt późno użył hamulca bezpieczeństwa.

Przedsiębiorstwo kolejowe Chemins de fer de l’Ouest zawarło ugodę z rodziną Marie-Augustine Aguilard będącej jedyną śmiertelną ofiarą wypadku, zapewniając edukację jej dzieciom oraz proponując im w przyszłości zatrudnienie.

Sam wypadek zostałby zapewne dawno zapomniany jak wiele innych gdyby nie fakt, że anonimowy fotograf (a właściwie kilku) utrwalił jego skutki. Powstało jedno z najbardziej znanych zdjęć (obecnie w domenie publicznej), wykorzystywane do dziś jako m. in. motyw ilustrujący okładki płyt i książek.

AKTUALIZACJA 21.10.2021 © ŁUKASZ SOBANIAK


Let’s Pause For a Station Break. Jason Zasky, Failuremag.com. 04.01.2003.

INNE ROCZNICE WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W NAJBLIŻSZYCH DNIACH:

28 kwietnia 1945 r. w Giulino di Mezzegra nad jeziorem Como komunistyczni partyzanci rozstrzelali Benito Mussoliniego (1883-1945) i Clarę Petacci (1912-1945), schwytanych w trakcie próby ucieczki z Mediolanu do Szwajcarii. Rozstrzelano także innych ujętych członków kierownictwa Włoskiej Republiki Socjalnej. Więcej…

29 kwietnia 1899 r. w Achères koło Paryża Camille Jenatzy (1868-1913) jako pierwszy na świecie przekroczył prędkość 100 km/h. Więcej…

30 kwietnia 1943 r. brytyjski kontrwywiad zrealizował kluczowy element operacji Mincemeat. Była to niezwykła i drobiazgowo opracowana akcja dezinformacyjna, która skutecznie odwróciła uwagę państw osi od planowanej alianckiej inwazji na Sycylię, a ponadto przyniosła aliantom wiele innych niezamierzonych korzyści. Więcej…

1 maja 1960 r. nad Swierdłowskiem (obecnie Jekaterynburg) na Uralu został zestrzelony samolot szpiegowski Lockheed U-2.  Maszynę pilotował kapitan Francis Gary Powers (1929-1977), wykonujący dla CIA i USAF zadanie fotograficznego rozpoznania powietrznego nad terytorium ZSRR (misja Grand Slam). Więcej…

2 maja 73 r. zakończyło się rzymskie oblężenie Masady, potężnej twierdzy nad Morzem Martwym. Żołnierze X Legionu pod wodzą Flawiusza Silwy wkroczyli do fortecy, której obrońcy dowodzeni przez Eleazara ben Jaira popełnili zbiorowe samobójstwo w obliczu nieuchronnej klęski. Upadek Masady zakończył powstanie przeciwko panowaniu rzymskiemu w Judei, zwane wojną żydowską (66-73 r.). Od czasów generała Mosze Dajana (1915-1981) Masada jest jednym z historycznych miejsc, w których żołnierze armii izraelskiej składają przysięgę.

WIĘCEJ WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W CIĄGU ROKU...