Tego dnia w 1895 roku



22 października 1895 r. w Paryżu na dworcu Montparnasse miał miejsce jeden z najbardziej znanych wypadków kolejowych.

Tego dnia pociąg ekspresowy z Granville do Paryża miał kilkuminutowe opóźnienie, które maszynista próbował nadrobić zwiększając prędkość. Wskutek tego wjechał na dworzec Montparnasse ze zbyt dużą prędkością. Jednocześnie z nieznanych przyczyn nie zadziałały hamulce w wagonach, a sama lokomotywa nie zdołała wyhamować składu.

Pociąg przejechał peron, zniszczył bufor na końcu toru i przebił przeszkloną ścianę dzielącą perony od hali dworcowej oraz zewnętrzną ścianę dworca. Następnie lokomotywa wypadła na znajdujący się poniżej poziomu peronów przystanek tramwajowy, zawieszając się tendrem na murze.

Wszystkie wagony pozostały na górnym poziomie dworca i żaden z pasażerów nie zginął. Niestety spadające kawałki muru dworca pozbawiły życia jedną osobę na ulicy – Panią Marie-Augustine Aguilard.

Katastrofa na dworcu Montparnasse w Paryżu. 22 października 1895 r.

Prawdopodobnie Studio Lévy & fils.

Domena publiczna, via Wikimedia Commons

Jak niemal zawsze katastrofę spowodowało skumulowanie się różnych niekorzystnych okoliczności. Ustalono, że oprócz wjazdu na dworzec ze zbyt dużą prędkością istotne znaczenie miało nie zadziałanie hamulców zespolonych oraz spóźnione użycie hamulca bezpieczeństwa.

Maszyniście za wjazd na stację z nadmierną prędkością wymierzono karę dwóch miesięcy więzienia i grzywnę 50 franków, natomiast kierownikowi pociągu grzywnę 25 franków – gdyż zbyt późno użył hamulca bezpieczeństwa.

Przedsiębiorstwo kolejowe Chemins de fer de l’Ouest zawarło ugodę z rodziną Marie-Augustine Aguilard będącej jedyną śmiertelną ofiarą wypadku, zapewniając edukację jej dzieciom oraz proponując im w przyszłości zatrudnienie.

Sam wypadek zostałby zapewne dawno zapomniany jak wiele innych gdyby nie fakt, że anonimowy fotograf (a właściwie kilku) utrwalił jego skutki. Powstało jedno z najbardziej znanych zdjęć (obecnie w domenie publicznej), wykorzystywane do dziś jako m. in. motyw ilustrujący okładki płyt i książek.

AKTUALIZACJA 21.10.2021 © ŁUKASZ SOBANIAK


Let’s Pause For a Station Break. Jason Zasky, Failuremag.com. 04.01.2003.

INNE ROCZNICE WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W NAJBLIŻSZYM TYGODNIU

30 września 1938 r. na konferencji w Monachium podpisano porozumienie dotyczące aneksji części terytoriów Czechosłowacji do III Rzeszy (układ monachijski). Więcej…

1 października 1908 r. rozpoczęto sprzedaż Forda Model T. Ogółem w latach 1908-1927 wyprodukowano około 15 milionów sztuk. Więcej…

2 października 1938 r. wojska polskie wkroczyły na Zaolzie. Wcześniej Czechosłowacja w odpowiedzi na polskie ultimatum wyraziła zgodę na przekazania Polsce spornego terytorium. Więcej…

3 października 1944 r. w Ożarowie Mazowieckim około godziny 2 w nocy podpisano układ o zaprzestaniu działań wojennych w Warszawie, będący aktem kapitulacji Powstania Warszawskiego. Więcej…

3 października 1993 r. w Mogadiszu żołnierze amerykańscy wspierający misję ONZ rozpoczęli operację przeciwko bojownikom przywódcy klanowego Mohameda Farraha Aidida, jedną z najważniejszych operacji miejskich podczas wojny domowej w Somalii.

4 października 1883 r. z Paryża w swój pierwszy kurs do Konstantynopola wyruszył legendarny Orient Express. Więcej…

4 października 1957 r. ZSRR wyniósł na orbitę pierwszego sztucznego satelitę Ziemi – Sputnika 1. Satelita krążył wokół Ziemi 92 doby - do 4 stycznia 1958 r., kiedy wszedł w gęste warstwy atmosfery i spłonął. Wyniesienie Sputnika rozpoczęło wyścig pomiędzy ZSRR a USA o dominację w kosmosie.

5 października 1716 r. w bitwie pod Kowalewem armia saska króla Augusta II Mocnego pokonała wojska konfederacji tarnogrodzkiej. W czasie bitwy doszło do ostatniej w historii szarży husarii, która została powstrzymana ogniem broni palnej.

6 października 1973 r. na półwyspie Synaj oraz Wzgórzach Golan Egipt i Syria (wspierane przez siły ekspedycyjne innych państw arabskich) rozpoczęły działania wojenne przeciwko Izraelowi (wojna Jom Kippur). Więcej…

WIĘCEJ WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W CIĄGU ROKU...