Tego dnia w 1908 roku



1 października 1908 r. rozpoczęto sprzedaż Forda Model T. Ogółem w latach 1908-1927 wyprodukowano około 15 milionów sztuk.

W historii motoryzacji był to pojazd przełomowy, który stał się wzorem dla samochodów klasy ekonomicznej. Wbrew powszechnemu mniemaniu nie był pierwszym samochodem produkowanym na taśmie montażowej, jednak przyczynił się decydująco do udoskonalenia tego sposobu montażu. Istotne było też wdrożenie systemu części zamiennych (do tej pory nieistniejącego – części w razie uszkodzenia użytkownik naprawiał lub wykonywał sam – bądź zamawiał je w fabryce, czekając na ich wytworzenie). W 1918 r. połowę wszystkich amerykańskich samochodów stanowiły Modele T.

1908 Ford Model T

Ford Model T

Reklama. Magazyn Life, 1 października 1908 r.

Domena publiczna, via Wikimedia Commons

Samochód był napędzany umieszczonym z przodu, 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,9 l i mocy 20 KM (napęd na tylną oś). Prędkość maksymalna pomiędzy 64-72 km/h. Zużycie paliwa było dość rozsądne jak na ówczesne standardy: 10-15 litrów/100 km. Silnik mógł być zasilany także naftą albo etanolem (co jednak w czasach prohibicji nie było zaletą).

Ford Model T - Serial No. 15,000,000, Built May 1927

Ostatni egzemplarz Forda Model T,  1927 r.
Jackdude101.
Dearborn, Michigan. 17.06.2017.
CC BY-SA 4.0,
via Wikimedia Commons

Jeśli chodzi o lakier trzeba zauważyć, że przypisywane Henry’emu Fordowi powiedzenie „Każdy klient może otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny” nie do końca było prawdą. Rzeczywiście w latach 1914–1926 lakierowano nadwozia wyłącznie w kolorze czarnym. Jednak na początku i na końcu produkcji oferowano także nadwozia zielone, szare, niebieskie i czerwone. Ostatni wyprodukowany egzemplarz był zielony…

AKTUALIZACJA 01.10.2021 © ŁUKASZ SOBANIAK


Model T Ford Club of America (USA)

INNE ROCZNICE WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W NAJBLIŻSZYCH DNIACH:

25 listopada 2008 r. w Krakowie dokonano ekshumacji zwłok generała Władysława Sikorskiego (1881-1943) - celem przeprowadzenia ich badań i oględzin w Zakładzie Medycyny Sądowej Collegium Medicum Uniwersytetu Jagielońskiego w ramach rozpoczętego w 2008 r. śledztwa Instytutu Pamięci Narodowej. Raport z przeprowadzonej sekcji (2009) wykluczył hipotezy o pozbawieniu życia generała już przed katastrofą w Gibraltarze. Stwierdzono, że śmierć Władysława Sikorskiego nastąpiła wskutek obrażeń wielonarządowych, typowych dla ofiar wypadków komunikacyjnych. Więcej…

27 listopada 1915 r. w Kodymie (obecnie Ukraina) urodził się Stanisław Skalski (1915-2004) - major pilot Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie i Wing Commander Royal Air Force, as myśliwski II wojny światowej. Więcej…

28 listopada 1794 r. w Mediolanie zmarł Cesare Bonesana markiz Beccaria (1738-1794) - włoski prawnik i pisarz, prekursor nowożytnego prawa karnego. Więcej…

29 listopada 1830 r. w Warszawie członkowie sprzysiężenia w Szkole Podchorążych Piechoty pod wodzą porucznika Piotra Wysockiego wystąpili przeciwko powszechnie znienawidzonemu wodzowi naczelnemu wojsk Królestwa Polskiego wielkiemu księciu Konstantemu Romanowowi (1779–1831). Spisek wojskowy doprowadził do opanowania stolicy, dając początek Powstaniu Listopadowemu.

30 listopada 1786 r. Wielki książę Toskanii (i przyszły cesarz) Leopold II Habsburg (1747-1792) wprowadza nową ustawę karną znaną jako Leopoldina, Jest to pierwszy pierwszy europejski kodeks, który znosi karę śmierci oraz wszelkie kary cielesne. Reforma była inspirowana dziełem markiza Cesare Beccarii (1738-1794) O przestępstwach i karach (1764).

30 listopada 1808 r. pod Somosierrą doszło do zwycięskiej szarży polskich szwoleżerów na pozycje armii hiszpańskiej, co pozwoliło otworzyć armii Napoleona drogę na Madryt. Wydarzenie to nie tylko dało początek romantycznej legendzie utrwalonej w malarstwie i literaturze, ale i przyczyniło się do ukucia nieco już skompromitowanego merytorycznie terminu "kozietulszczyzna" (od nazwiska dowódcy szwadronu Jana Kozietulskiego) oznaczającego rzekomo właściwą Polakom skłonność do brawury i osiągania mało znaczących zwycięstw kosztem ogromnych strat.

1 grudnia 1918 r. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego generał Stanisław Szeptycki wydał rozkaz nr 38, na mocy którego czerwono-biała szachownica stała się znakiem rozpoznawczym polskiego lotnictwa wojskowego. Szachownica w tym układzie pozostawała w użyciu aż do 1993 r., kiedy to wprowadzono nowy wzór znaku: z zamienioną kolejnością pól jako rzekomo bardziej poprawny heraldycznie.

WIĘCEJ WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W CIĄGU ROKU...