Tego dnia w 1908 roku



1 października 1908 r. rozpoczęto sprzedaż Forda Model T. Ogółem w latach 1908-1927 wyprodukowano około 15 milionów sztuk.

W historii motoryzacji był to pojazd przełomowy, który stał się wzorem dla samochodów klasy ekonomicznej. Wbrew powszechnemu mniemaniu nie był pierwszym samochodem produkowanym na taśmie montażowej, jednak przyczynił się decydująco do udoskonalenia tego sposobu montażu. Istotne było też wdrożenie systemu części zamiennych (do tej pory nieistniejącego – części w razie uszkodzenia użytkownik naprawiał lub wykonywał sam – bądź zamawiał je w fabryce, czekając na ich wytworzenie). W 1918 r. połowę wszystkich amerykańskich samochodów stanowiły Modele T.

1908 Ford Model T

Ford Model T

Reklama. Magazyn Life, 1 października 1908 r.

Domena publiczna, via Wikimedia Commons

Samochód był napędzany umieszczonym z przodu, 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,9 l i mocy 20 KM (napęd na tylną oś). Prędkość maksymalna pomiędzy 64-72 km/h. Zużycie paliwa było dość rozsądne jak na ówczesne standardy: 10-15 litrów/100 km. Silnik mógł być zasilany także naftą albo etanolem (co jednak w czasach prohibicji nie było zaletą).

Ford Model T - Serial No. 15,000,000, Built May 1927

Ostatni egzemplarz Forda Model T,  1927 r.
Jackdude101.
Dearborn, Michigan. 17.06.2017.
CC BY-SA 4.0,
via Wikimedia Commons

Jeśli chodzi o lakier trzeba zauważyć, że przypisywane Henry’emu Fordowi powiedzenie „Każdy klient może otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny” nie do końca było prawdą. Rzeczywiście w latach 1914–1926 lakierowano nadwozia wyłącznie w kolorze czarnym. Jednak na początku i na końcu produkcji oferowano także nadwozia zielone, szare, niebieskie i czerwone. Ostatni wyprodukowany egzemplarz był zielony…

AKTUALIZACJA 01.10.2021 © ŁUKASZ SOBANIAK


Model T Ford Club of America (USA)

INNE ROCZNICE WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W NAJBLIŻSZYCH DNIACH:

30 kwietnia 1943 r. brytyjski kontrwywiad zrealizował kluczowy element operacji Mincemeat. Była to niezwykła i drobiazgowo opracowana akcja dezinformacyjna, która skutecznie odwróciła uwagę państw osi od planowanej alianckiej inwazji na Sycylię, a ponadto przyniosła aliantom wiele innych niezamierzonych korzyści. Więcej…

1 maja 1960 r. nad Swierdłowskiem (obecnie Jekaterynburg) na Uralu został zestrzelony samolot szpiegowski Lockheed U-2.  Maszynę pilotował kapitan Francis Gary Powers (1929-1977), wykonujący dla CIA i USAF zadanie fotograficznego rozpoznania powietrznego nad terytorium ZSRR (misja Grand Slam). Więcej…

2 maja 73 r. zakończyło się rzymskie oblężenie Masady, potężnej twierdzy nad Morzem Martwym. Żołnierze X Legionu pod wodzą Flawiusza Silwy wkroczyli do fortecy, której obrońcy dowodzeni przez Eleazara ben Jaira popełnili zbiorowe samobójstwo w obliczu nieuchronnej klęski. Upadek Masady zakończył powstanie przeciwko panowaniu rzymskiemu w Judei, zwane wojną żydowską (66-73 r.). Od czasów generała Mosze Dajana (1915-1981) Masada jest jednym z historycznych miejsc, w których żołnierze armii izraelskiej składają przysięgę.

5 maja 1939 r. minister spraw zagranicznych Rzeczpospolitej Józef Beck w swoim słynnym przemówieniu sejmowym odrzucił żądania Niemiec włączenia Gdańska do III Rzeszy i wyznaczenia eksterytorialnych linii komunikacyjnych. Więcej…

6 maja 1925 r. w Państwowym Gimnazjum im. Joachima Lelewela w Wilnie doszło do największej szkolnej strzelaniny w polskiej historii, znanej jako „krwawa matura w Wilnie". Więcej…

6 maja 1937 r. niemiecki sterowiec D-LZ-129 Hindenburg po przebyciu transatlantyckiej trasy z Frankfurtu spłonął w bazie amerykańskiej marynarki wojennej w Lakehurst w stanie New Jersey. Więcej…

WIĘCEJ WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W CIĄGU ROKU...