18 grudnia 1991 r. odbyła się premiera francuskiego dramatu filmowego Wszystkie poranki świata (Tous les matins du monde) w reżyserii Alaina Corneau.
Film z pogranicza gatunków: muzycznego, biografii i dramatu historycznego. Oparty na powieści Pascala Quignarda Tous les matins du monde (1991) opowiada o relacji dwóch XVII-wiecznych muzyków i kompozytorów, mistrza i ucznia: Jeana de Saint-Colombe (1640?–1700?) i Marina Marais (1656-1728). Ponieważ niewiele wiadomo o ich życiu prywatnym opowieść opiera się w znacznym stopniu na spekulacjach, jednak są one w pewnym stopniu uprawdopodobnione w świetle tych niewielu znanych współcześnie faktów. Jean de Saint-Colombe to wirtuoz zapomnianego dziś instrumentu viola da gamba. Jego sława dociera do Wersalu, sam Ludwik XIV wyraża życzenie, aby posłuchać Pana de Saint-Colombe. Niestety – wysłany z „zaproszeniem” dworzanin spotyka się ze spektakularną i szorstką odmową, jako że de Saint-Colombe wyżej ceni sobie niezależność artystyczną (choć można domyślać się i innych motywacji) niż łaskę Króla-Słońce i związane z tym profity. Bardziej pragmatyczne podejście do tej kwestii ma jego uczeń Marin Marais, który opuszcza dom mistrza i robi karierę na dworze…
Marin Marais (1656-1728)
André Bouys (1655-1740). Olej na płótnie, ok. 1704 r. Fotokopia Jean-Pierre Dalbéra. 2019 r.
CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Paradoksalnie elementem ściśle faktograficznym filmu wydaje się zachowana muzyka Jeana de Saint-Colombe i Marina Marais, wykonywana na potrzeby filmu przez Jordiego Savalla, jednego z najwybitniejszych interpretatorów muzyki barokowej, który dzięki tej ścieżce filmowej stał się szerzej znany.
AKTUALIZACJA 10.01.2022 © ŁUKASZ SOBANIAK
Wszystkie poranki świata mijają bezpowrotnie. Magdalena Mrowiec, ArtPapier. 01.09.2008.
All the Mornings of the World. Rotten Tomatoes.
Wszystkie poranki świata. FilmWeb.
Wszystkie poranki świata. IMDb.
Tous les matins du monde. François Velde.