22 października 1895 r. w Paryżu na dworcu Montparnasse miał miejsce jeden z najbardziej znanych wypadków kolejowych.
Tego dnia pociąg ekspresowy z Granville do Paryża miał kilkuminutowe opóźnienie, które maszynista próbował nadrobić zwiększając prędkość. Wskutek tego wjechał na dworzec Montparnasse ze zbyt dużą prędkością. Jednocześnie z nieznanych przyczyn nie zadziałały hamulce w wagonach, a sama lokomotywa nie zdołała wyhamować składu.
Pociąg przejechał peron, zniszczył bufor na końcu toru i przebił przeszkloną ścianę dzielącą perony od hali dworcowej oraz zewnętrzną ścianę dworca. Następnie lokomotywa wypadła na znajdujący się poniżej poziomu peronów przystanek tramwajowy, zawieszając się tendrem na murze.
Wszystkie wagony pozostały na górnym poziomie dworca i żaden z pasażerów nie zginął. Niestety spadające kawałki muru dworca pozbawiły życia jedną osobę na ulicy – Panią Marie-Augustine Aguilard.
Katastrofa na dworcu Montparnasse w Paryżu. 22 października 1895 r.
Prawdopodobnie Studio Lévy & fils.
Domena publiczna, via Wikimedia Commons
Jak niemal zawsze katastrofę spowodowało skumulowanie się różnych niekorzystnych okoliczności. Ustalono, że oprócz wjazdu na dworzec ze zbyt dużą prędkością istotne znaczenie miało nie zadziałanie hamulców zespolonych oraz spóźnione użycie hamulca bezpieczeństwa.
Maszyniście za wjazd na stację z nadmierną prędkością wymierzono karę dwóch miesięcy więzienia i grzywnę 50 franków, natomiast kierownikowi pociągu grzywnę 25 franków – gdyż zbyt późno użył hamulca bezpieczeństwa.
Przedsiębiorstwo kolejowe Chemins de fer de l’Ouest zawarło ugodę z rodziną Marie-Augustine Aguilard będącej jedyną śmiertelną ofiarą wypadku, zapewniając edukację jej dzieciom oraz proponując im w przyszłości zatrudnienie.
Sam wypadek zostałby zapewne dawno zapomniany jak wiele innych gdyby nie fakt, że anonimowy fotograf (a właściwie kilku) utrwalił jego skutki. Powstało jedno z najbardziej znanych zdjęć (obecnie w domenie publicznej), wykorzystywane do dziś jako m. in. motyw ilustrujący okładki płyt i książek.
AKTUALIZACJA 21.10.2021 © ŁUKASZ SOBANIAK
Let’s Pause For a Station Break. Jason Zasky, Failuremag.com. 04.01.2003.