1 października 1908 r. rozpoczęto sprzedaż Forda Model T. Ogółem w latach 1908-1927 wyprodukowano około 15 milionów sztuk.
W historii motoryzacji był to pojazd przełomowy, który stał się wzorem dla samochodów klasy ekonomicznej. Wbrew powszechnemu mniemaniu nie był pierwszym samochodem produkowanym na taśmie montażowej, jednak przyczynił się decydująco do udoskonalenia tego sposobu montażu. Istotne było też wdrożenie systemu części zamiennych (do tej pory nieistniejącego – części w razie uszkodzenia użytkownik naprawiał lub wykonywał sam – bądź zamawiał je w fabryce, czekając na ich wytworzenie). W 1918 r. połowę wszystkich amerykańskich samochodów stanowiły Modele T.
Ford Model T
Reklama. Magazyn Life, 1 października 1908 r.
Domena publiczna, via Wikimedia Commons
Samochód był napędzany umieszczonym z przodu, 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,9 l i mocy 20 KM (napęd na tylną oś). Prędkość maksymalna pomiędzy 64-72 km/h. Zużycie paliwa było dość rozsądne jak na ówczesne standardy: 10-15 litrów/100 km. Silnik mógł być zasilany także naftą albo etanolem (co jednak w czasach prohibicji nie było zaletą).

Ostatni egzemplarz Forda Model T, 1927 r.
Jackdude101.
Dearborn, Michigan. 17.06.2017.
CC BY-SA 4.0,
via Wikimedia Commons
Jeśli chodzi o lakier trzeba zauważyć, że przypisywane Henry’emu Fordowi powiedzenie „Każdy klient może otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny” nie do końca było prawdą. Rzeczywiście w latach 1914–1926 lakierowano nadwozia wyłącznie w kolorze czarnym. Jednak na początku i na końcu produkcji oferowano także nadwozia zielone, szare, niebieskie i czerwone. Ostatni wyprodukowany egzemplarz był zielony…
AKTUALIZACJA 01.10.2021 © ŁUKASZ SOBANIAK