Tego dnia w 1950 roku



25 stycznia 1950 r. podpisano umowę z ZSRR na produkcję w Polsce samochodu GAZ-M20 Pobieda  (pod nazwą FSO Warszawa).

Początkowo wybrana została licencja  Fiata 1100. Umowę handlową z Fiatem podpisano już w 1947 r., po czym rozpoczęto budowę fabryki. Jednakże w 1949 r. w warunkach nasilającej się zimnej wojny ze względów politycznych uznano za niedopuszczalną kontynuację współpracy z wytwórnią z kraju za „żelazną kurtyną” (rzekomo było to skutkiem decyzji samego Józefa Stalina).

Fiat 1100 B (16894012674)

Fiat 1100 BL 1948.

Prawdopodobnie w przypadku wyboru licencji włoskiej byłby to pierwszy produkowany seryjnie samochód w Polsce po II wojnie światowej.

Marco 56. 05.10.2014.

CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

W tych okolicznościach w 1950 r. zakłady GAZ w Gorki (Niżny Nowgorod) przekazały Polsce dokumentację techniczną samochodu GAZ-M20 Pobieda, celem dokonania jej tłumaczenia, adaptacji i wdrożenia do produkcji. Licencję przekazano bezpłatnie, strona polska zapłaciła natomiast za dokumentację i maszyny produkcyjne.

GAZ-M-20 Pobeda Komsomolskaya Rd Minsk 10 September 2014

GAZ-M-20 Pobieda.

Pjotr Mahhonin. 10.09.2014.

CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

W 1951 r. rozpoczęto produkcję, ponoć początkowo z części wytworzonych w ZSRR (według niektórych źródeł – zapewne wrogich Polsce Ludowej – opóźnienia we wdrożeniu do produkcji w Polsce były tak duże, że aż do 1954 r. FSO montowała tylko swoje logo na pojazdach wyprodukowanych w ZSRR). Pierwszy rok produkcji zamknięto zawrotną liczbą 75 wyprodukowanych samochodów (wobec docelowo planowanej rocznej 25.000 sztuk, czego nigdy nie udało się osiągnąć).

FSO Warszawa M20-57, 200, 201 or 202 during the Oldtimer Show 2008

FSO Warszawa 201/202.

János Tamás. 23.10.2008

CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Pobiedę produkowano w ZSRR od 1946 r. i w chwili rozpoczęcia jej produkcji w Polsce nie była już konstrukcją nowoczesną (mimo wielu kolejnych polskich modernizacji), tak jak zresztą Fiat 1100 (wywodzący się konstrukcyjnie z lat 30 XX w.). Był to jednak pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie w Polsce po II wojnie światowej (w latach 1951–1973).

GAZ-M-20 in Warszawa (innenansicht)

Deska rozdzielcza FSO Warszawa M-20.

Oxfordian Kissuth. 08.07.2010

CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

INNE ROCZNICE WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W NAJBLIŻSZYCH DNIACH:

1 kwietnia 1901 r. w Lachowiczach koło Baranowicz (obecnie Białoruś) urodził się Sergiusz Piasecki (1901-1964) - polski pisarz i publicysta, oficer polskiego wywiadu i żołnierz Armii Krajowej. Więcej…

2 kwietnia 1982 r. argentyńska marynarka wojenna rozpoczęła Operación Rosario - inwazję na brytyjskie Falklandy. Więcej…

3 kwietnia 1940 r. rozpoczęły się masowe egzekucje polskich oficerów z obozów w Kozielsku, Ostaszkowie i Starobielsku (zbrodnia katyńska). Ogółem rozstrzelano co najmniej 21 768 obywateli II Rzeczpospolitej.

3 kwietnia 1941 r. premier Węgier Pál Teleki popełnił samobójstwo, nie chcąc się ugiąć przed żądaniami III Rzeszy dotyczącymi ataku na Jugosławię. Więcej…

4 kwietnia 1973 r. w Nowym Jorku nastąpiło oficjalne otwarcie World Trade Center (budowę rozpoczęto 5 sierpnia 1966). Centralną częścią kompleksu były Twin Towers -  przez dwa lata będące najwyższymi budynkami na świecie.

5 kwietnia 1794 r. w Paryżu zgilotynowano Georgesa Dantona (1759-1794), adwokata, członka Konwentu i Komitetu Ocalenia Publicznego, jednego z przywódców rewolucji francuskiej. Więcej…

6 kwietnia 1901 r. we Lwowie urodził się Marian Hemar (1901-1972) - polski poeta, satyryk, komediopisarz, dramaturg, tłumacz, autor tekstów piosenek, twórca o ogromnym dorobku literackim. Więcej…

WIĘCEJ WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W CIĄGU ROKU...