Tego dnia w 1950 roku



25 stycznia 1950 r. podpisano umowę z ZSRR na produkcję w Polsce samochodu GAZ-M20 Pobieda  (pod nazwą FSO Warszawa).

Początkowo wybrana została licencja  Fiata 1100. Umowę handlową z Fiatem podpisano już w 1947 r., po czym rozpoczęto budowę fabryki. Jednakże w 1949 r. w warunkach nasilającej się zimnej wojny ze względów politycznych uznano za niedopuszczalną kontynuację współpracy z wytwórnią z kraju za „żelazną kurtyną” (rzekomo było to skutkiem decyzji samego Józefa Stalina).

Fiat 1100 B (16894012674)

Fiat 1100 BL 1948.

Prawdopodobnie w przypadku wyboru licencji włoskiej byłby to pierwszy produkowany seryjnie samochód w Polsce po II wojnie światowej.

Marco 56. 05.10.2014.

CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

W tych okolicznościach w 1950 r. zakłady GAZ w Gorki (Niżny Nowgorod) przekazały Polsce dokumentację techniczną samochodu GAZ-M20 Pobieda, celem dokonania jej tłumaczenia, adaptacji i wdrożenia do produkcji. Licencję przekazano bezpłatnie, strona polska zapłaciła natomiast za dokumentację i maszyny produkcyjne.

GAZ-M-20 Pobeda Komsomolskaya Rd Minsk 10 September 2014

GAZ-M-20 Pobieda.

Pjotr Mahhonin. 10.09.2014.

CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

W 1951 r. rozpoczęto produkcję, ponoć początkowo z części wytworzonych w ZSRR (według niektórych źródeł – zapewne wrogich Polsce Ludowej – opóźnienia we wdrożeniu do produkcji w Polsce były tak duże, że aż do 1954 r. FSO montowała tylko swoje logo na pojazdach wyprodukowanych w ZSRR). Pierwszy rok produkcji zamknięto zawrotną liczbą 75 wyprodukowanych samochodów (wobec docelowo planowanej rocznej 25.000 sztuk, czego nigdy nie udało się osiągnąć).

FSO Warszawa M20-57, 200, 201 or 202 during the Oldtimer Show 2008

FSO Warszawa 201/202.

János Tamás. 23.10.2008

CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Pobiedę produkowano w ZSRR od 1946 r. i w chwili rozpoczęcia jej produkcji w Polsce nie była już konstrukcją nowoczesną (mimo wielu kolejnych polskich modernizacji), tak jak zresztą Fiat 1100 (wywodzący się konstrukcyjnie z lat 30 XX w.). Był to jednak pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie w Polsce po II wojnie światowej (w latach 1951–1973).

GAZ-M-20 in Warszawa (innenansicht)

Deska rozdzielcza FSO Warszawa M-20.

Oxfordian Kissuth. 08.07.2010

CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

INNE ROCZNICE WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W NAJBLIŻSZYCH DNIACH:

25 listopada 2008 r. w Krakowie dokonano ekshumacji zwłok generała Władysława Sikorskiego (1881-1943) - celem przeprowadzenia ich badań i oględzin w Zakładzie Medycyny Sądowej Collegium Medicum Uniwersytetu Jagielońskiego w ramach rozpoczętego w 2008 r. śledztwa Instytutu Pamięci Narodowej. Raport z przeprowadzonej sekcji (2009) wykluczył hipotezy o pozbawieniu życia generała już przed katastrofą w Gibraltarze. Stwierdzono, że śmierć Władysława Sikorskiego nastąpiła wskutek obrażeń wielonarządowych, typowych dla ofiar wypadków komunikacyjnych. Więcej…

27 listopada 1915 r. w Kodymie (obecnie Ukraina) urodził się Stanisław Skalski (1915-2004) - major pilot Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie i Wing Commander Royal Air Force, as myśliwski II wojny światowej. Więcej…

28 listopada 1794 r. w Mediolanie zmarł Cesare Bonesana markiz Beccaria (1738-1794) - włoski prawnik i pisarz, prekursor nowożytnego prawa karnego. Więcej…

29 listopada 1830 r. w Warszawie członkowie sprzysiężenia w Szkole Podchorążych Piechoty pod wodzą porucznika Piotra Wysockiego wystąpili przeciwko powszechnie znienawidzonemu wodzowi naczelnemu wojsk Królestwa Polskiego wielkiemu księciu Konstantemu Romanowowi (1779–1831). Spisek wojskowy doprowadził do opanowania stolicy, dając początek Powstaniu Listopadowemu.

30 listopada 1786 r. Wielki książę Toskanii (i przyszły cesarz) Leopold II Habsburg (1747-1792) wprowadza nową ustawę karną znaną jako Leopoldina, Jest to pierwszy pierwszy europejski kodeks, który znosi karę śmierci oraz wszelkie kary cielesne. Reforma była inspirowana dziełem markiza Cesare Beccarii (1738-1794) O przestępstwach i karach (1764).

30 listopada 1808 r. pod Somosierrą doszło do zwycięskiej szarży polskich szwoleżerów na pozycje armii hiszpańskiej, co pozwoliło otworzyć armii Napoleona drogę na Madryt. Wydarzenie to nie tylko dało początek romantycznej legendzie utrwalonej w malarstwie i literaturze, ale i przyczyniło się do ukucia nieco już skompromitowanego merytorycznie terminu "kozietulszczyzna" (od nazwiska dowódcy szwadronu Jana Kozietulskiego) oznaczającego rzekomo właściwą Polakom skłonność do brawury i osiągania mało znaczących zwycięstw kosztem ogromnych strat.

1 grudnia 1918 r. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego generał Stanisław Szeptycki wydał rozkaz nr 38, na mocy którego czerwono-biała szachownica stała się znakiem rozpoznawczym polskiego lotnictwa wojskowego. Szachownica w tym układzie pozostawała w użyciu aż do 1993 r., kiedy to wprowadzono nowy wzór znaku: z zamienioną kolejnością pól jako rzekomo bardziej poprawny heraldycznie.

WIĘCEJ WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH W CIĄGU ROKU...